Lelaki dengan tin minuman

Petang tadi lepas saya selesai meeting dengan sesorang. Masa nak masuk kereta saya terlihat seseorang yang sedang sibuk memijak tin minuman.

Terlihat karung guni yang agak lusuh yang dpegang dan terdapat tin2 minuman didalamnya.

Dia agak malu2 bila saya lihat dan memerhatikan dia memijak tin minuman tersebut.

Saya dekati beliau dan saya bagi tau jangan malu.. Saya kata kat dia :

” awak bukan mencuri.. Tak perlu malu.. Awak buat kerja halal dan tak minta pun duit sama orang lain.. Saya respek dengan kerja awak.

” Saya pun dulu 4 tahun buat kerja macam awak. Kutip kotak terpakai/tin minuman dan besi buruk. saya tarak malu selongkar Tong2 sampah .. Sikit2 duit juai besi buruk.. Kotak terpakai dan tin minuman pun boleh sya buat belanja utk anak2 saya”

” saya segan encik tengok saya macam tu.. Saya malu tapi saya terpaksa sebab mau cari duit beli makanan untuk family saya.. susu untuk anak2 saya juga mau beli ” balas beliau yang mempekenalkan diri beliau sebagai Aru yang dah hampir 7 bulan kena buang kerja.

” tak pa.. awak tak perlu malu.. Awak bukan mencuri.. Awak tak minta duit orang yang tengok awak buat kerja ni” balas saya

” encik kata.. Encik pernah buat ini macam punya kerja ke?” Tanya beliau semula yang dah mula mesra.

” ye.. Dulu saya pun buat kerja ni untuk sara 4 anak2 saya.. Masa tu saya pun tak de choice dan saya tak kisah.. saya tak curi duit orang ” balas saya sambil senyum

” tapi macam mana encik pakai kereta besar sekarang..” sambil beliau menunjukkan tangan ke kereta saya

” ohh.. Itu Tuhan Allah Yang kasi pinjam saya pakai.. Mungkin bila2 Tuhan boleh ambik semula dari saya” balas saya lagi sambil masukkan beberapa tin minuman dalam karung guni yang beliau pegang.

” eh.. Saya lapar.. Jom teman saya makan.. ” pelawa saya pada Aru.. Saja ajak dia makan sebab nak bual2 lagi.

” eh.. Tak pe encik.. Baju saya banyak kotor ” – balas aru

” tak pe.. Biar baju kita kotor tapi hati kita tak kotor.. Jom2 kita p makan kedai tu..” – sambil tunjuk restoran briyani berhampiran

” err… Err… tarapa encik..” balas Aru malu2

“Haishh.. Jom..” sambil tarik tangan beliau

Masa makan kami berbual2 lagi.. Saya bagi tau Aru..

“dulu masa saya kutip kotak.. Tin2.. X pernah ada orang nak ajak saya makan mungkin sebab baju saya kotor. Sebab tu saya nak belanja awak makan.. Pakaian kita kotor tak pe.. Tapi hati jangan bagi kotor”

“betul2 encik..” jawab aru

Sebelum kami beredar sempat tapaukan beberapa bungkus nasi briyani dan hulurkan sedikit duit bagi masa yang saya dah pinjam pada Aru untuk ajak makan.

Teringat masa RG jadi pengutip besi buruk.. Nak beli beras ada 50 sen dalam poket dan selalu duit cukup2 makan ala kadar dan kena bercatu.

Tq Allah

#runnerRG
#pakartutuphutang
#kisahhidupRG
#RGsipengutipkotak

1 Comment

Leave a Reply